Відкривати чи не відкривати школи восени? – Катерина Амосова

Автор: Катерина Амосова – лікар-кардіолог, доктор медичних наук, професор.


В публічному просторі України це питання активно обговорює переважно суспільство. Подекуди чутно РНБО, яка готує нас до продовження карантину (bit.ly/2CZSbYo). Серед представників професійної медичної спільноти лунає лише самотній голос доктора Комаровського (https://bit.ly/2BjhiFd), який категорично «за» відкриття шкіл. Виправьте мене, якщо пропустила якісь інші «голоси».

Рішення про школи у нас має політичну складову, на цьому легко «підставити» того/тих, хто ризикне дозволити їх відкрити. До того ж, треба проводити велику роботу з убезпечення навчального середовища. Отже, продовжити «дистанційну освіту» виглядає привабливіше і для можновладців, і для освітян, і для медиків, які мають це «благословити».

Наскільки я розумію, позиція батьків розділилась, і її формує інформаційне поле. В ньому апокаліптичні картини перемішані з візією про фейковість коронавірусу.

ЩО ВІДОМО ПРО COVID У ДІТЕЙ І ЮНАКІВ?

Інфікуються вдвічі рідше, ніж дорослі (go.nature.com/38kRUdW), а хворіють ще рідше: наприклад, за окремими даними центрів контролю, особи <18 років складали 2% від всіх хворих в США і 4% – в Австралії (bit.ly/2YRVXeZ).

Меншу вразливість дітей і підлітків пояснюють:

  • можливим перехресним імунітетом після контакту з іншими коронавірусами;
  • кращим неспецифічним імунітетом після інших респіраторних інфекцій, якими діти хворіють частіше, ніж дорослі;
  • меншою експресією ангіотензин-перетворюючого ферменту (АПФ)-2 в клітинах слизової оболонки верхніх дихальних шляхів, з яким зв‘язується SARS-CoV-2 для потрапляння в організм (bit.ly/31AUFXd). У дітей і підлітків COVID перебігає значно легше, ніж у дорослих. За даними першого європейського багатонаціонального дослідження COVID педіатрами, вимагали лікування в відділенні інтенсивної терапії лише 8%, штучної вентиляції легень – 4%, а летальність склала 0,7%. Китайські дані: безсимптомні 79%, летальність 0,1%. ЩО ПОКАЗАВ ДОСВІД РОБОТИ ДИТЯЧИХ ЗАКЛАДІВ ДЛЯ ДІТЕЙ ПРАЦІВНИКІВ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧУВАЛИ ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ СУСПІЛЬСТВА В ПЕРІОД КАРАНТИНУ? За інформацією департаментів освіти США, зокрема, Нью-Йорка (n.pr/3eWH9RW), серед 40 тис дітей 1-14 років в 1100 закладах не було жодного спалаху і практично не було випадків передачі інфекції від дітей дорослим. Безумовно, були прийняті активні заходи, накшталт частого миття рук, контролю за збереженням дистанції. ЯКА ПОЗИЦІЯ ПРОФЕСІЙНИХ АСОЦІАЦІЙ І СПІЛЬНОТ ПЕДІАТРІВ В СВІТІ?

Ось 2 свіжі офіційні звернення до мужновладців: від американської академії педіатрів (bit.ly/2AjqLLZ) і 1500+ найавторитетніших британських педіатрів (bit.ly/2VBp8Rm). Попри значно вищу, порівняно з Україною, захворюванвсть на COVID, особливо в США, де вона продовжує зростати, професійні спільноти по обидва боки Атлантики – одностайно «за» відкриття шкіл, і наводять наступні аргументи:

  • особи <18 років мають меншу здатність до розповсюдження інфекції SARS-CoV2, ніж дорослі, в т.ч. внаслідок більшої «стійкості» до інфікування;
  • інфекція SARS-CoV-2 у дітей і юнацтва має суттєві відмінності від грипу і інших респіраторних вірусів. Тому позитивний досвід закриття шкіл при грипі некоректно переносити на боротьбу з COVID;
  • аудиторне навчання має фундаментальне значення для розвитку і добробуту дітей і юнацтва. Як наголошують, дуже мало дітей постраждали від COVID безпосередньо, але дуже багато – через закриття садочків і шкіл, особливо з вразливих верств населення. Тому пріоритетом має бути забезпечення безпечного повернення дітей і молоді в систему аудиторної освіти для недопущення масштабної шкоди для здоров’я, добробуту і майбутнього «покоління коронавірусу». Запропоновані заходи убезпечення – дистанція 1-2 м, маски у підлітків, коли неможливо дистанціювання, обмеження «перемішування» потоків дітей в школі, обмеження відвідування школи дорослими, прибирання, гігієна та інші. Контроль ПЛР і антитіл у тих, хто навчається, не дає користі і не рекомендується. За думкою американських і британських педіатрів, ризики від відкриття шкіл існують переважно для вчителів й іншого персоналу, особливо старшого віку. Її розділяє і доктор Комаровський, додаючи, що у нас значно легше зачинити школи, ніж навести в них лад. З цим важко не погодитися, в т.ч. за наявності в значній частині шкіл об‘єктивних перешкод для реалізації належних заходів з убезпечення. Україна – не США. Серед українських епідеміологів є думка про ризики дефіциту дитячих інфекційних ліжок. На завершення. Планувати нашу епідемічну ситуацію на 2 місяці вперед – неможливо. Але тримати школи зачиненими ще рік – не варіант. Тому варто починати фахове обговорення і, зокрема, почути позицію наших науковців і професійних асоціацій, зокрема, педіатрів.

Джерело