Скульптури Круазі у Сумах. Цікава історія появи

Центральний міський цвинтар у Сумах є по суті музеєм під відкритим небом. Він був заснований приблизно у 1830-му році, а після 1851 року (коли була освячена Петропавлівська церква) став місцем вічного спокою для багатьох видатних сумчан.

Авторами надгробних пам’ятників ставали знані європейські, російські та українські скульптори.

Мармурові скульптури на могилах родини Харитоненків – найбільш знані серед історичних пам’яток Петропавлівського цвинтаря. Їх автор – відомий французький скульптор 2ї половини ХІХ століття Аристид (Кройзі) Круазі, представник академічної школи, авторству якого належать багато статуй у садах Пале-Рояля, у дворі Лувра, Паризькій мерії та в інших визначних місцях Парижу.

Родинне поховання Харитоненків розташоване на почесному місці, поруч з Петропавлівською церквою. Тут поховані Іван Герасимович та його дружина Наталія Максимівна, їх син Павло Іванович та діти Павла Івановича Зінаїда та Гліб.

В 1891 та 1894 роках на місці поховання встановлено два пам’ятники. Перший, “Два янгола” зображує вознесіння янгола з дитиною на руках, другий, “Голгофа” – розп’яття Христа, біля підніжжя якого – постаті уклінної Мадонни та апостола.

Пам’ятники виконані з білого італійського мармуру та відзначаються винятковою витонченістю та досконалістю зображення деталей.

Цікава історія появи цих пам’ятників у Сумах.

Як вважає краєзнавець Павло Кушніров, обидва пам’ятника для Сум виготовлялися безпосередньо на замовлення Харитоненків, причому кожен з них – з конкретного приводу і на заздалегідь обумовлену тематику.

Так, пам’ятник Зінаїді замовили її батьки, які дуже горювали за передчасно померлою улюбленою донькою. Зіночка пішла від них так рано, у такому юному віці, коли душа людська вважалася ще чистою та безгрішною, як у янгола. Саме тому скульптура й отримала назву з дуже влучним та глибоким змістом – “Два янголи”.

Перш ніж виготовити скульптуру “Два янголи” в мармурі, Круазі виконав ряд ескізів з гіпсу, а також зробив повнорозмірний гіпсовий варіант майбутньої роботи. Один з таких первинних чорнових ескізів в гіпсі зараз знаходиться в експозиції музею Арденн у французькому місті Шарлевіль-Мезьєр.

На ескізі вказана дата його створення: серпень 1889 року. Це підтверджує (на думку Павла Кушнірова) замовний характер скульптури “Два янголи”: даний ескіз був зроблений через кілька місяців після смерті Зінаїди, що послідувала в травні 1889 року.
Ці кілька місяців пішли на те, щоб сім’я Харитоненків прийняла рішення про увічнення пам’яті померлої доньки, зв’язалася у Франції з Аристидом Круазі, обговорила з ним всі необхідні для створення майбутнього пам’ятника питання, а також – на виконання скульптором власне попереднього ескізу.

Перш ніж потрапити в Суми, ця скульптурна композиція демонструвалася в Парижі на виставці в Салоні 1891 року. Після закінчення експонування мармурова скульптура була доправлена до Сум (скоріш за все – залізницею, у спеціальному товарному вагоні).

Скульптура янгола з дівчинкою була встановлена ​​на постаменті, на який, в свою чергу, Круазі додав два маленьких барельєфи дітей-янголят.

У нащадків Круазі зберігся гіпсовий ескіз даного дитячого обличчя янголятка, що підтверджує авторство скульптора при роботі з цими елементами постаменту.

До недавнього часу про вигляд дочки Павла Івановича і Віри Андріївни Харитоненків ми могли судити тільки з її скульптурного зображення на пам’ятнику “Два янголи” (і то за умови, що скульптор зобразив дівчинку саме так, як вона виглядала в житті). Влітку 2012 року вдалося впізнати не атрибутований бюст роботи А. Круазі з музею Арденн в Шарлевиле-Мезьєр як бюст Зінаїди Харитоненко. Було проведено порівняння зображень облич дівчинки на цьому бюсті і дівчинки на пам’ятнику “Два янголи”, встановленому в місті Суми.

Таким чином, можна з упевненістю припустити (вважає Павло Кушніров), що ми маємо невідоме нам раніше скульптурне зображення дочки Павла Івановича і Віри Андріївни Харитоненків.

Скульптуру «Голгофа» Павло Харитоненко замовив Аристиду Круазі пізніше, і вона була встановлена у 1894 році на могилі Івана Герасимовича.

Ідентичний пам’ятник, тільки виконаний з бронзи, встановлено на могилі самого Аристида Круазі. Наразі скульптури на родинному похованні Харитоненків у Сумах визнано пам’ятками національного значення.

У 2012 році скульптури були передані у комунальну власність. На жаль, скульптури руйнуються і потребують термінової реставрації.

Міська влада не раз оголошувала про намір реставрувати скульптури, але кошти так і не були знайдені.

Текст: Андрій Мозговий, Вікторія Закорко

Фото: Вікторії Закорко.

Використані матеріали з статті Кушнірова П.В. “Аристид Круазі: скульптурні зображення Зінаїди та Гліба Харитоненко” та інших відкритих джерел.